Jump to content
IGNORERAD

Visum i väntan på UT


kokos

Recommended Posts

Hej

Är det någon som VET om det går att få besöks- / turistvisum till Sverige om man lämnat in ansökan (men inte fått besked) om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige?

Hjälper det om man är gift med en Svensk medborgare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det någon som VET om det går att få besöks- / turistvisum till Sverige om man lämnat in ansökan (men inte fått besked) om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige?

Hjälper det om man är gift med en Svensk medborgare?

Hej !

Är till 99% säker på att man måste stanna i hemlandet.

Varför INTE jaga lite på Im i Sverige ni är ju gifta, kontakta dom och kolla vem som handlägger och prata med dom det kan hjälpa dig/er att komma upp lite i kön. Lycka Till!!

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundregeln är att sökanden ska stanna i hemlandet under handläggningstiden av ett uppehållstillstånd. Finns det godtagbara skäl kan dock ett schenegenvisum beviljas under handläggningen.

Nackdelen med att vara i Sverige på besök när man ansökt om uppehållstillstånd (s.k. ambassadärende) är att handläggningen fördröjs då ett beslut om uppehållstillstånd inte får fattas om sökanden befinner sig i landet. Undantagen är ansökningar enligt 5 kap. 18§ i Utlänningslagen där ansökan görs i Sverige på grund av gemensamma barn, graviditet eller allvarlig sjukdom, etc.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fråga på ambassaden i Bkk i förrgår om det gick att hon åkte hit till Sverige på vanligt turist visum (15 dagar) under tiden som de handlägger hennes UT. Och det skulle inta vara några problem sa de. Men jag tror att trådskaparen tänkte på Visa för besök av släkt/vänner, så jag tror inte mitt svar gjorde någon klokare.

/BND

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fråga på ambassaden i Bkk i förrgår om det gick att hon åkte hit till Sverige på vanligt turist visum (15 dagar) under tiden som de handlägger hennes UT. Och det skulle inta vara några problem sa de. Men jag tror att trådskaparen tänkte på Visa för besök av släkt/vänner, så jag tror inte mitt svar gjorde någon klokare.

/BND

Är inte turistvisumen på 90 dagar? 90 dagar/år är tillräckligt att vara i Sverige tills UT är bevilja. Tack för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det också beror på hur lång tid ansökan om UT väntas ta.

När fru Chang sökte UT september 2004 sa man att det skulle ta 12-14 månader. Det var då inga problem att få besöksvisum för maj, juni och juli 2005. Sedan beviljades UT augusti 2005...

Men det var då det. Vet inte hur man tänker på ambassaden nuförtiden. Kanske blir aktuellt med denna policy igen om förväntad ansökningstid ökar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...