Scandinaviancorner Inlagd April 1, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 1, 2015 Haj fiske Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 1, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 1, 2015 Sveriges genom tiderna största båt Nanny från Kungsbacka bygg på Uddevalla varvet 499 000 ton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thainenne Inlagd April 1, 2015 Dela Inlagd April 1, 2015 Här var jag kock 1962, SS Ring, Stockholms rederi AB Svea. Mönstrade av 1 vecka före den förliste vid Elbes mynning i oktober 1962. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 1, 2015 Dela Inlagd April 1, 2015 Sveriges genom tiderna största båt Nanny från Kungsbacka bygg på Uddevalla varvet 499 000 ton Jag bodde i Uddevalla då och var ombord på allmän visning på Uddevallavarvet innan hon seglade ner för byfjorden Dom hade ett h:e att få henne under gamla Tjörnbron. Dom fick fylla henne halvt med vatten och fälla skorsten etc. En meter till godo både uppåt och neråt Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 1, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 1, 2015 Jag bodde i Uddevalla då och var ombord på allmän visning på Uddevallavarvet innan hon seglade ner för byfjorden Dom hade ett h:e att få henne under gamla Tjörnbron. Dom fick fylla henne halvt med vatten och fälla skorsten etc. En meter till godo både uppåt och neråt Ja bägge två Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 1, 2015 Dela Inlagd April 1, 2015 Ja bägge två Hon kom inte från Kungsbacka Det var ett rederi i Munkedal Onstad (75%) och Uddevallavarvet själva (25%) som ägde henne vid leveransen Har för mig dom hade svårt att få frakter till henne för det var kris i oljetanker-branschen då Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 2, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 2, 2015 Hon kom inte från Kungsbacka Det var ett rederi i Munkedal Onstad (75%) och Uddevallavarvet själva (25%) som ägde henne vid leveransen Har för mig dom hade svårt att få frakter till henne för det var kris i oljetanker-branschen då Rederiet hette Kungsbacka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 2, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 2, 2015 Strå Fårösund Gotland Söderhamn Korat Tack för bilden Kapten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 2, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 2, 2015 Skål Kräftskiva på Gotlandia mellan Klintehamn och Grankullavik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 2, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 2, 2015 Vändning av livflottar. Inte det lättaste.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 2, 2015 Dela Inlagd April 2, 2015 Rederiet hette Kungsbacka Vad jag vet hette det Zenit tank och var från Göteborg som var det rederi som köpte det från uddevallavarvet Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 2, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 2, 2015 Vad jag vet hette det Zenit tank och var från Göteborg som var det rederi som köpte det från uddevallavarvet Du vet så lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 2, 2015 Dela Inlagd April 2, 2015 Du vet så lite. Jasså ? http://www.svenskafartyg.se/skeppslista/NANNY_%281978%29 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 2, 2015 Dela Inlagd April 2, 2015 Strå Fårösund Gotland Söderhamn Korat Tack för bilden Kapten Kapten är på väg till Roskildefestivalen just nu men han är liiiiite tidigt ute “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 3, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 3, 2015 Jasså ? http://www.svenskafartyg.se/skeppslista/NANNY_%281978%29 Rederi AB Kungsoil Rederi AB Onstad Kallat Kungsbacka av sjöfolk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
navion hispania Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 Tja och zenit shipping och Uddevalla shipping var ju svenska staten. Svenska staten var faktiskt värdens största tank redare på den tiden. Var en del av en misslyckad varvs politik och sjöfarts bransch i kris. Många fartyg byggdes på spekulation av svenska, grekiska norska mfl rederier hos svenska varv, även varven byggde på spekulation. Staten/svenska varv tog över dessa fartyg när dessa redare ej kunde betala för dessa fartyg. Man kan nog dra paralleller till offshore i dagens läge och över etablering av tonnage och riggar. Men svenska intressen är relativt lite i denna bransch om jämför med 70 talets svenska sjöfarts bransch. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 Ja. I Byfjorden i Uddevalla hade vi som mest 6 st stora tankers som låg i malpåse och väntade på att marknaden skulle vända Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 Ja. I Byfjorden i Uddevalla hade vi som mest 6 st stora tankers som låg i malpåse och väntade på att marknaden skulle vända Inte medvetet väntade, de hade pissat i det blå skåpet och hoppades att det skulle vända för att vända statens finanser i detta gigantiska misslyckande! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 Inte medvetet väntade, de hade pissat i det blå skåpet och hoppades att det skulle vända för att vända statens finanser i detta gigantiska misslyckande! Det var flera rederiers fartyg som låg där. Inte alla ägda av staten Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 Vad jag vet hette det Zenit tank och var från Göteborg som var det rederi som köpte det från uddevallavarvet Synd att kalla Zenit för ett riktigt rederi, det var ett surrogat skapat för att förvalta statens misslyckande, för att minimera förlusterna! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 (ändrad) Det var flera rederiers fartyg som låg där. Inte alla ägda av staten De absolut flesta om inte alla byggda på svenska varv med staten som garant! Håll dig till bomber o granater, sjöfart har du ingen vidare koll på(mer än med lite googlande) Ändrades April 3, 2015 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 De absolut flesta om inte alla byggda på svenska varv med staten som garant! Håll dig till bomber o granater, sjöfart har du ingen vidare koll på(mer än med lite googlande) Här kan du se lite mer om vilka fartyg det var http://resandemannen.se/page23/page23.html Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd April 3, 2015 Dela Inlagd April 3, 2015 Här kan du se lite mer om vilka fartyg det var http://resandemannen.se/page23/page23.html Och? Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 3, 2015 Trådstartare Dela Inlagd April 3, 2015 (ändrad) ja jag kände igen Sea Swan som jag var mönstrad ombord på när hon låg upplagd i Singlefjorden. Vi var ett helt gäng med Salen båtar som låg där. Men endast Sea Swan med full besättning. Där låg också några Malmrosare och några till Ändrades April 3, 2015 av Scandinaviancorner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Seaserpent Inlagd April 4, 2015 Dela Inlagd April 4, 2015 Svanö longside en av Malmrosbåtarna i Singlefjorden. I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand. www.seaserpent.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu