Jump to content
IGNORERAD

Sjöfolk med anknytning till Thailand

Scandinaviancorner

Recommended Posts

Scandinaviancorner

Sveriges genom tiderna största båt  Nanny från Kungsbacka  bygg på Uddevalla varvet

499 000 ton

post-7775-0-90701800-1427867523_thumb.jp

Dela på andra sajter

Här var jag kock 1962, SS Ring, Stockholms rederi AB Svea. Mönstrade av 1 vecka före den förliste vid Elbes mynning i oktober 1962.

post-9210-0-08093500-1427870416.jpg

Dela på andra sajter

Sveriges genom tiderna största båt  Nanny från Kungsbacka  bygg på Uddevalla varvet

499 000 ton

Jag bodde i Uddevalla då och var ombord på allmän visning på Uddevallavarvet innan hon seglade ner för byfjorden

Dom hade ett h:e att få henne under gamla Tjörnbron. Dom fick fylla henne halvt med vatten och fälla skorsten etc. En meter till godo både uppåt och neråt

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag bodde i Uddevalla då och var ombord på allmän visning på Uddevallavarvet innan hon seglade ner för byfjorden

Dom hade ett h:e att få henne under gamla Tjörnbron. Dom fick fylla henne halvt med vatten och fälla skorsten etc. En meter till godo både uppåt och neråt

Ja bägge två

Dela på andra sajter

Ja bägge två

Hon kom inte från Kungsbacka

Det var ett rederi i Munkedal Onstad (75%) och Uddevallavarvet själva (25%) som ägde henne vid leveransen

Har för mig dom hade svårt att få frakter till henne för det var kris i oljetanker-branschen då

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hon kom inte från Kungsbacka

Det var ett rederi i Munkedal Onstad (75%) och Uddevallavarvet själva (25%) som ägde henne vid leveransen

Har för mig dom hade svårt att få frakter till henne för det var kris i oljetanker-branschen då

Rederiet hette Kungsbacka

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Strå Fårösund Gotland Söderhamn Korat  Tack för bilden Kapten

post-7775-0-28372600-1427982634_thumb.jp

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Skål Kräftskiva på Gotlandia mellan Klintehamn och Grankullavik

post-7775-0-11551600-1427982868_thumb.jp

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vändning av livflottar.  Inte det lättaste..

post-7775-0-10902600-1427983303_thumb.jp

Dela på andra sajter

Rederiet hette Kungsbacka

Vad jag vet hette det Zenit tank och var från Göteborg som var det rederi som köpte det från uddevallavarvet

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vad jag vet hette det Zenit tank och var från Göteborg som var det rederi som köpte det från uddevallavarvet

Du vet så lite.

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Strå Fårösund Gotland Söderhamn Korat  Tack för bilden Kapten

Kapten är på väg till Roskildefestivalen just nu men han är liiiiite tidigt ute

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

navion hispania

Tja och zenit shipping och Uddevalla shipping var ju svenska staten. Svenska staten var faktiskt värdens största tank redare på den tiden. Var en del av en misslyckad varvs politik och sjöfarts bransch i kris. Många fartyg byggdes på spekulation av svenska, grekiska norska mfl rederier hos svenska varv, även varven byggde på spekulation. Staten/svenska varv tog över dessa fartyg när dessa redare ej kunde betala för dessa fartyg. Man kan nog dra paralleller till offshore i dagens läge och över etablering av tonnage och riggar. Men svenska intressen är relativt lite i denna bransch om jämför med 70 talets svenska sjöfarts bransch.

Dela på andra sajter

Ja. I Byfjorden i Uddevalla hade vi som mest 6 st stora tankers som låg i malpåse och väntade på att marknaden skulle vända

Dela på andra sajter

Ja. I Byfjorden i Uddevalla hade vi som mest 6 st stora tankers som låg i malpåse och väntade på att marknaden skulle vända

Inte medvetet väntade, de hade pissat i det blå skåpet och hoppades att det skulle vända för att vända statens finanser i detta gigantiska misslyckande!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Inte medvetet väntade, de hade pissat i det blå skåpet och hoppades att det skulle vända för att vända statens finanser i detta gigantiska misslyckande!

Det var flera rederiers fartyg som låg där. Inte alla ägda av staten

Dela på andra sajter

Synd att kalla Zenit för ett riktigt rederi, det var ett surrogat skapat för att förvalta statens misslyckande, för att minimera förlusterna!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Det var flera rederiers fartyg som låg där. Inte alla ägda av staten

De absolut flesta om inte alla byggda på svenska varv med staten som garant!

Håll dig till bomber o granater, sjöfart har du ingen vidare koll på(mer än med lite googlande)  :wink:

Ändrades av tomurdoc

Dela på andra sajter

De absolut flesta om inte alla byggda på svenska varv med staten som garant!

Håll dig till bomber o granater, sjöfart har du ingen vidare koll på(mer än med lite googlande)  :wink:

Här kan du se lite mer om vilka fartyg det var

http://resandemannen.se/page23/page23.html

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

ja jag kände igen Sea Swan som jag var mönstrad ombord på när hon låg upplagd i Singlefjorden.

Vi var ett helt gäng med Salen båtar som låg där. Men endast Sea Swan med full besättning. Där låg också några Malmrosare  och några till

Ändrades av Scandinaviancorner
Dela på andra sajter

post-5349-1428121242,08_thumb.jpg

Svanö longside en av Malmrosbåtarna i Singlefjorden.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...