Jump to content
IGNORERAD

Sjöfolk med anknytning till Thailand

Scandinaviancorner

Recommended Posts

Tvivlar på att du har seglat igenom?

För den delen har väl inte marinen haft något segelfartyg som gjort så pass långa resor?

Du kan uppenbart inte sjötermer !

Och Marinen har bokstavligen "seglat" med långresefartyg sedan 1500-talet. Då tog långresorna jorden runt normalt 2 år mot dom 6 månader det tog för oss med en massa hamnstopp överallt

Långresefartyget/Korvetten Karlskrona sjönk 1846 i en storm utanför Cuba och alla ombord omkom

http://www.alvsnabben.se/history/history6.htm

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Du kan uppenbart inte sjötermer !

Och Marinen har bokstavligen "seglat" med långresefartyg sedan 1500-talet. Då tog långresorna jorden runt normalt 2 år mot dom 6 månader det tog för oss med en massa hamnstopp överallt

Långresefartyget/Korvetten Karlskrona sjönk 1846 i en storm utanför Cuba och alla ombord omkom

http://www.alvsnabben.se/history/history6.htm

Man kan lita på marinen, rediga sjömän där som seglat ;)

Personligen tycker jag det låter underligt att påstå att man seglat i slutet av 1900 talet.

Men det är ja vad jag tycker det, har ju bara levt av att åka båt i drygt 30 år, iofs aldrig i kalle-anka utstyrsel ;) så vad vet jag!

Ps. för att vara allvarlig så tack för infon ang flottans tidiga Karlskrona.

Sen så använder man inte ordet seglat som du skriver, man kan säga att man seglat alltså jobbat med någon, eller jobbat på någon båt, typ.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Man kan lita på marinen, rediga sjömän där som seglat ;)

Personligen tycker jag det låter underligt att påstå att man seglat i slutet av 1900 talet.

Men det är ja vad jag tycker det, har ju bara levt av att åka båt i drygt 30 år, iofs aldrig i kalle-anka utstyrsel ;) så vad vet jag!

Ps. för att vara allvarlig så tack för infon ang flottans tidiga Karlskrona.

Sen så använder man inte ordet seglat som du skriver, man kan säga att man seglat alltså jobbat med någon, eller jobbat på någon båt, typ.

Karlskrona var inte "tidig" utan hon var ett fartyg i en lång rad innan henne som var långresefartyg i Flottan

På Krigsarkivet har jag själv läst "långresebrev" som kadetter i alla tider skrivit hem och berättat om resan i och det fanns flera från 1600-talet där bl.a mycket väl bevarade. Från början hette dom "Utlandsexpeditioner"

Jordenrunt-seglingar har man gjort sedan 1850-talet

Andra kända långresefartyg är HMS Af Chapman och HMS Jaramas och HMS Najaden

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flottans_l%C3%A5ngresor

Angående begreppet "seglat" så används det löst av sjöfolk för att göra resor med fartyg över huvudtaget.

Detta är inget typiskt svenskt utan används av sjöfolk av alla nationaliteter.

Att man gör så beror helt enkelt på att språket inte förändrades när nya framdrivningsystem togs i bruk.

Det är klart att när ångbåtarna kom så kunde man ha börjat säga att: jag ska "ånga" till Argentina. :D Men så blev det förstås inte.

Man fortsatte att säga att jag ska segla på Sydamerika, även om seglen ersatts av ångmaskin. ;)

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Så går det till att sätta upp en julgran till sjöss.

Inte helt lätt!!

post-7775-0-51348100-1387809139_thumb.jp

Ändrades av Scandinaviancorner
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Karlskrona var inte "tidig" utan hon var ett fartyg i en lång rad innan henne som var långresefartyg i Flottan

På Krigsarkivet har jag själv läst "långresebrev" som kadetter i alla tider skrivit hem och berättat om resan i och det fanns flera från 1600-talet där bl.a mycket väl bevarade. Från början hette dom "Utlandsexpeditioner"

Jordenrunt-seglingar har man gjort sedan 1850-talet

Andra kända långresefartyg är HMS Af Chapman och HMS Jaramas och HMS Najaden

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flottans_l%C3%A5ngresor

Angående begreppet "seglat" så används det löst av sjöfolk för att göra resor med fartyg över huvudtaget.

Detta är inget typiskt svenskt utan används av sjöfolk av alla nationaliteter.

Att man gör så beror helt enkelt på att språket inte förändrades när nya framdrivningsystem togs i bruk.

Det är klart att när ångbåtarna kom så kunde man ha börjat säga att: jag ska "ånga" till Argentina. :D Men så blev det förstås inte.

Man fortsatte att säga att jag ska segla på Sydamerika, även om seglen ersatts av ångmaskin. ;)

Tacka vet jag Gladan och Falken, det var grejor det!

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Bröllop ombord, och man måste ju gratulera den amerikanska bruden som fick en dansk andre kock till make!

post-7775-0-97273800-1387836439_thumb.jp

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Meonia på lätten , och lite rullande på väg över stilla havet!

Och så Gonore baljan!!

post-7775-0-45585200-1387836811_thumb.jp

post-7775-0-34016000-1387836878_thumb.jp

post-7775-0-67559300-1387836904.jpg

post-7775-0-61912700-1387836968.jpg

Dela på andra sajter

Meonia på lätten , och lite rullande på väg över stilla havet!

Och så Gonore baljan!!

känner du Doris från Manila?

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Dela på andra sajter

Olongapo

De r inte Doris men jag känner hon :thumbsup:

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Dela på andra sajter

Soo Sad!

Bruka du hänga på Odin Bar sukhumvit,har haft många goa stunder där,Glömt namnet på ägaren,

Dela på andra sajter

K

Ändrades av lellexp

Dela på andra sajter

Tacka vet jag Gladan och Falken, det var grejor det!

Jodu ! Satan vilka valkar man hade i händerna efter några veckor ombord där. Sen april och tidig maj med snöstorm på nordsjön var inget kul i dom båtarna

Dela på andra sajter

Ja dom har mer hår på fittan på Fillipinerna!

Så Sant du skulle bli poet!

Dela på andra sajter

Jag är lite av en poet!!

Men kommer du ihåg namnet på mangern odin bar,djävligt stort skäggg och Dansk men bra kock om han var nyckter :ahh:

Han tog hand om alla sjömän där..  :14: Fan jag har glömt vad han heter ,Jag var där varje dag 1990-92

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...