goli006 Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 (ändrad) Espresso, Kiss-rom och Green Day sjunger Kiss ”Rock ’n roll all nite”! Ändrades Oktober 1, 2021 av Fredman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 Fantastiskt god! Knäckig och extra bitter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 Full fart mot helgen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 2 timmar sedan, skrev 65Selander: Presidente Ser mycket gott ut! Jag är ledsen, filmnörd (förstörd) som man är, men det häftiga ljuset från himlen fick mig att tänka på ..... 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 4 timmar sedan, skrev Atom: Hur man äter beror inte på var man är utan på vad man äter. Vad som är bäst; händer, pinnar, skedar eller knivar har utvecklats under många hundra år och att folk avsiktligt har valt fel redskap tror jag inte på. Idag får barerna i Phuket servera alkohol och det är alldeles för mörkt för en gammal man som jag, utan sina läsglasögon, att skriva på sin mobil så jag får återkomma till ämnet en annan dag. Så här har jag det just nu. Du får ta dig till McFly's i Rawai. De verkar ha laddat upp skapligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 En liten för matsmältningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B747 Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 1 timme sedan, skrev Peolito: En mjuk limoncello som är snäll mot magen. För satan.Lär de drick hembränt söm vi gör upp i norrländska Skoga ditt pöjkvasker. Lite norrländska där.🤣Fer hem o lägg je bannade fylltratta borti Stockholmstrakta......🤣 PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 1, 2021 Dela Inlagd Oktober 1, 2021 4 timmar sedan, skrev B747: För satan.Lär de drick hembränt söm vi gör upp i norrländska Skoga ditt pöjkvasker. Lite norrländska där.🤣Fer hem o lägg je bannade fylltratta borti Stockholmstrakta......🤣 Bara ett fel med det hembrända… är ju så flyktigt precis nytillverkad och nysprättad men djävlar vad det ångar bort enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 14 hours ago, spooncreek said: När jag läser ditt inlägg minns jag en gång i Portugal för runt 30 år sedan (ungdomens glada dagar med andra ord). Vi var ett gäng på middag och jag beställde en Spaghetti Bolognese, eller som vi säger i Borås, spaghetti med köttfärssås. Fick ingen kniv, bad således om en, och började skära upp spaghettin till en hanterbar storlek för att enkelt kunna skyffla in den i munnen. Middagssällskapets två vackraste unga damer noterade i chock mitt beteende, asgarvade och skrek rakt ut "Spooncreek, you are killing the Spaghettiiiii"!. Kände mig lätt generad och blev pikad, om inte i en vecka så i alla fall under ett par dagar (the man who kills spaghetti). Den ena av damernas förtroende vann jag dock tillbaka såpass att vi hamnade på en egen middag. Nej, jag beställde inte spaghetti den gången.😅 Inte har jag långsiktigt lärt mig något av det dock, hemma skär jag alltid pasta med kniv och oftast också på restaurang. Det är fortsatt göttigast att äta på det viset. På samma tema: Äta med sked har jag haft notoriskt svårt med för med allt annat än soppa. Extra svårt i Thailand förstås där skeden finns med till och med när man ska äta en "steak" (låt vara att de haft vänligheten att skära upp den åt en med kniv innan servering). Svenska kompisen som flyttade till Thailand samtidigt med mig var dock helt lyrisk över detta fenomen: "Jag kan äta vad fan jag vill med sked. Så jävla rätt och så enkelt. I löööve Thailand!" . Sen har vi förstås det här med pinnar som egentligen tarvar en egen diskussion. Men innan man lärde sig att t.ex kineserna använder pinnarna främst för att skyffla in mat i mun (typ som med en sked) så hade jag märkbart svårt att få in tillräckligt med mat i min mun under middagar i Kina. Detta uppmärksammades förstås av kineserna som bjöd på middagen (kineser är okrönta mästare i värdskap som du säkert vet), och vips satt man där med kniv och gaffel och med lite lättsamma pikar om taskiga bordsvanor för att man inte kunde äta med pinnar. Kontentan: Så länge mat hittar mun, oavsett kultur, får man ändå vara rätt nöjd. 😎 Nu är vi ordentligt OT men å andra är väl denna tråd knappast överdrivet seriös från början. Äter man svensk mat (kött, korv, potatis etc) så ska man givetvis ha en kniv. För thailändsk mat, där man sällan har potatis och köttet redan är skuret i små bitar, så fyller ju inte kniven någon funktion; en sked är helt enkelt mer praktisk. Vid en typisk kinesisk måltid med 20 smårätter på ett snurrbord så är pinnar det mest praktiska. Det tar ett par gånger att lära sig men de är oerhört praktiska. Också för japansk och koreansk mat, typ sushi, sashimi och kimchi, så fungerar pinnar helt klart mycket bättre än knivar, gafflar och skedar. Äter man indisk mat, typ någon curry med nan, så går det nästan inte att äta på annat sätt än med händerna. Vilket Skulle Bevisa att folk under århundradenas gång valt rätt redskap för ”sin” mat. Då återstår alltså pastan…..Precis som en italienare inte har ananas eller kebabkött på pizzan så äter de inte pasta med kniv. Och anledningen är enkel; det finns ingenting att skära. Visst kan en spagetti vara väldigt lång men man har ju en gaffel att ”spinna” upp den på. Men, givetvis ska man använda kniv om man vill det. Vi hade kineser på besök i Stockholm för några år sedan och vi bjöd ut dem på en bättre restaurang. Där fanns både diverse knivar, gafflar och skedar upplagda innan maten kom in. Vi hade beställt Toast Skagen som förrätt och när den kom in så tog den ene kinesen helt sonika en sked och skrapade av all ”röran” och käkade upp det. Sedan tog han toasten i handen och käkade upp den. ”Really good” sade han så det fungerade tydligen också. Lite tidigt att beställa något från poolbaren men jag fick mig en ordentlig kallsup när jag var i vattnet så det får väl, än så länge, vara mitt bidrag till ”Vad dricker ni just nu”. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 8 timmar sedan, skrev Enis: Bara ett fel med det hembrända… är ju så flyktigt precis nytillverkad och nysprättad men djävlar vad det ångar bort enis Tändvätska på öster? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Sista kvällen i Sandlådan, då lyxar jag med en Absolut och Cola. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 12 timmar sedan, skrev Enis: Bara ett fel med det hembrända… är ju så flyktigt precis nytillverkad och nysprättad men djävlar vad det ångar bort enis De klart att det ska vara flyktigt annars ta de ju inge. Int ä de nå finsprit man ska ha på hyla för och vise kompisa, töke slag e gjort för å göre nytta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Firar Stings 70-årsdag med en riktigt god öl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Kylt rödtjut 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Igår en tap7 idag tap4, same same Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goli006 Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Topp 3 bland veteöl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 1 timme sedan, skrev M33: Kylt rödtjut 🥰 I Sverige dricker vi ofta rödvin för varmt. Förr sa man rumstemperatur och då var det kanske 18 grader, idag. betydligt varmare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 1 timme sedan, skrev M33: Kylt rödtjut 🥰 Är det bra GWs rödtjut? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Lite rökigt ska det vara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 11 minuter sedan, skrev Peolito: Är det bra GWs rödtjut? Jag gillar det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 23 minuter sedan, skrev Fredman: I Sverige dricker vi ofta rödvin för varmt. Förr sa man rumstemperatur och då var det kanske 18 grader, idag. betydligt varmare. Gillar ha det kylt så når det en god temp när det stått en stund i glaset. Fast jag dricker mitt vin svalare än vad experterna anser vara bäst. Är ingen finsmakare av vin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mavange Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 En gin Jobba är till för dom fattiga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Oktober 2, 2021 Dela Inlagd Oktober 2, 2021 Riesling ska drickas kall, lite för varm just nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu