-
Flest inlägg
-
Tallviking
41743 -
Kenneth4618
36521 -
audirs2
30678 -
Enis
30336 -
Soengsang
29798
-
Topplistan
Populärt innehåll
Visar innehåll med mest karma den 2024-09-06 i alla områden
-
12 poäng
-
10 poäng
-
9 poäng
-
Glider lite utanför ämnet men ändå inte för resan är ändå målet, Hyrde in mig i en segelvecka gånger två veckor i Kroatien via en resebyrå från Göteborg . Var för en 15 år sen , Segelvana hade jag ägde en maxi 77 på den tiden o alla des olika behörigheter har jag . Är absolut den bästa semestern jag upplevt, Alla dessa olika öar både naturhamn o rätt in i smeten på dessa hamnar i Kroatiens skärgård, Absolut något jag skulle vilja uppleva igen9 poäng
-
8 poäng
-
8 poäng
-
7 poäng
-
6 poäng
-
6 poäng
-
5 poäng
-
Det finns en serie på You Tube om ett par i skåne som bygger en 50 fot segelbåt i en lada. Ett epoxybygge och det är inga billiga saker att bygga med å dom gör av med fatvis av det. Serien heter RAN sailing och är mkt intressant att följa. Dom lägger ut ett nytt avsnitt varje fredag. Där kan man få en uppfattning om hur mkt jobb det är att bygga en båt själv.5 poäng
-
5 poäng
-
Jag har haft en snipa med en luftkyld Deutz. Väsnades faktiskt inte så jättemycket.4 poäng
-
Det kostar 500kr / månad - det flyger inga stekta sparvar i munnen på en! De som sett mina (och vissa andras) resetrådar genom åren förstår nog att man inte får resor i business och First utan motprestation. Men det är betydligt billigare än att köpa resan. En First med Thai från London kostar lätt 50-100k…. Amex, poäng och awards är inte för alla. Vissa bör fortsätta boka billigaste / snabbaste / eller vad man prioriterar. Jag fortsätter boka awards, till oerhört bra pris.4 poäng
-
4 poäng
-
4 poäng
-
4 poäng
-
Dom enda dieselmotorer med luftkylning jag känner till är Lister/Petter. Dom har remdriven fläkt och en dubbelmantling som pressar luftflödet runt cylindrarna. Dom kräver mkt god lufttillförsel och för ett herrans oväsen när dom är igång.(fritt flöde) Så det krävs rejäla lufttrummor vilket inte är genomförbart i en fritidsbåt. Dom har använts i livbåtar och med stora motorer även i lotsbåtar.(bra när man går i is) Lister tillverkade luftkylt från 1cyl upp till V10or på flera hundra hk. Det finns ju idag fina fläktar att montera på typ bilkylare men även dessa kräver mkt luftflöde. Sen tar ju alla såna saker plats som man inte vill offra i en fritidsbåt. I kommersiella båtar kan man säker bygga sån lösningar om det är nödvändigt. Så värmeväxlare är för fritidsbåtar klart enklast med 2kretskylning. Men man ska kolla dom om man färdas mkt i saltvatten för det tar hårt på mässingen i kylelementet.3 poäng
-
Jag håller inte med. OM du hade haft något rätt, så innebär det att 99% av alla som bygger stora -medelstora- små, fartyg och båtar är dumma... Av alla de olika flytetyg jag färdats ombord på så var det bara ett som kyldes med luftkylare, det var en liten segelbåt som hade en liten motor för att kunna flyttas i stiltje. Vitsen var att spara vikt eftersom det var en tävlingsseglare, den förde ett jävla väsen när motorn var igång, när vi körde den fick vi problem med kylningen för att kylfläkten drog mer ström än vad generatorn gav... Det var en svag generator. Ren saltvatten kylning, är det vanligaste för mindre båtar, till exempel ALLA utombordare jag sett, hur ofta krånglar det, om man byter Zink-anoder när det är dags? Kylning med havsvatten är det klart vanligaste, men inte utan problem, mer problem i varmare vatten än på våra breddgrader. Problemet är inte mest korrosion, utan beväxning i saltvatten-kylsystemen av diverse snäckor och musslor... Men det löser man genom att förgifta vattenintagen på fartygen med koppar (det vanligaste), och hålla korrosionen borta med hjälp av zink-anoder. Detta sagt så jobbade jag nåt år på STENA Bulk i Östersjön, när vi fick problem med kylningen en varm period på sommaren, så sa Maskinchefen "Rensa sjövattenfiltren" (nåt man gör ofta, och inte problemet)... Problemet var att någon Maskinchef för några år sedan bestämt sej för att stänga av systemet som förgiftade saltvattenintaget, (Cathelco läs mer här: https://evac.com/cathelco/ ) för att det inte behövdes i Östersjön, vilket var idiotiskt. Kylproblemen berodde på att det växte blåmusslor i kylvatten intag och rörsystemen, så mycket att ett rör med 40 cm innerdiameter, knappt gick att få in en knytnäve igenom... Så lär er vad fan ni sysslar med. EDIT: Kul tråd, mycket bättre än vad jag fruktade när jag såg den startas! MVH3 poäng
-
3 poäng
-
3 poäng
-
Nu är jag ju inte lika avancerad som ormen. Frugan hade slut på mjukdelar i sin höftled. Hade gått på cortison under lång tid för inflamationer, mer än ett år. När de tillslut kom på att de skulle röntga såg de vad inflammationerna berodde på, dvs inga mjukdelar. Inte konstigt att det gjorde ont och att hon fick inflammation hela tiden. Efter insättning av höftled var hon ok på två veckor. Att du har en protes på andra sidan borde väl inte hindra att de sätter in en ny höftled på andra sidan. Fast det är nog bäst att vänta på ormens utsaga.3 poäng
-
3 poäng
-
Ja den var rymlig med 3 rum och kök 😀 Det var en jobbarkompis som ägde den och körde charter på fritiden. Hade även haft den i medelhavet några år.3 poäng
-
Du kanske skulle läsa mitt första inlägg ett par gånger till och så kan du gärna få visa var jag har skrivit att jag skulle köpa någon båt i helgen eller visa var jag har skrivit att jag ska stressköpa någon båt! I höst räknar jag inte som kommande helg men tack för input.3 poäng
-
3 poäng
-
3 poäng
-
Fått svar från röntgen VÄNSTER HÖFTLED Kraftig kranialkoxartros med kranial benattrition och subkondrala cystbildningar på caput femoris och acetabulumsidan. Cirkumferenta pålagringar. Totalprotes höger. Fan också!!!! Nu blir man nog av med körkortet 🤣🤣🤣 Översättning enligt Microsoft Bing Det låter som att du har en ganska allvarlig situation med din vänstra höftled. Kranial koxartros innebär en avancerad artros i höftleden, vilket kan orsaka smärta och begränsad rörlighet. Benattrition och subkondrala cystbildningar tyder på att det finns betydande skador på ledytorna. Cirkumferenta pålagringar är benpålagringar runt leden, vilket kan ytterligare begränsa rörligheten. Att du har en totalprotes i höger höftled innebär att du redan har genomgått en höftledsoperation på den sidan. Nu väntar vi bara på Doktor Boa´s utlåtande 😉3 poäng
-
Då kan man till exempel ärva och äga land i Thailand, slippa visum mm.2 poäng
-
2 poäng
-
Min erfarenhet sträcker sig till fritidsbåtar och främst segelbåtar och de var väl vad tråden handlar om. Beväxtning är ju ett problem i många och att rensa bort sånt skulle jag hävda hör till normalt underhåll. Men det är säkert ett större problem på större fartyg. Jag har under en tid i livet på ca 15 år seglat väldigt mycket. Visserligen då på Sveriges östkust där problemet med beväxtning är mindre. Men jag inte säga att jag känner igen att det varit så mycket problem men kylningen på små segelbåtsdieslar. Men jag är fortfarande nyfiken på Nicholas lösning hur det skulle se ut.2 poäng
-
@rolba En bra start är att nyttja en inbjudan, ger 45000p. En SAS Business till USA kostar 50000p med voucher. Skaffa Fortum och få 10000p, byt till Enkla elbolaget efter 2-3 månader och få ytterligare 8000p…. Du har blivit inbjuden till American Express. Se ditt erbjudande här: https://www.americanexpress.com/sv-se/referral/intl/sas-eurobonus-elite?CORID=j~o~h~a~n~T~5~h~a~X-1725626166746-359668911&CPID=100361820&GENCODE=349992716453442&XL=MIMNS&ref=johanT5haX&v=22 poäng
-
Skellefteå hade en bra arbetsmarknad redan innan NV drog igång. Egentligen vansinigt att dra igång där, när det inte finns ledig arbetarskraft. Bra för barackförsäljare/uthyrare och Skellefteåkraft.2 poäng
-
Så kan det vara, eller åtminstone vart. För ca 20 år sen då jag reste 4v-4v kunde jag i Thailand köpa en fullt ombokningsbar med Thai från Bkk-Arn-Bkk för ca 9-10000kr, jag kom inte åt dem från Sverige. Liter roligt att 10k var ok för 20 år sen, nu piper folk då de får betala ≈12k2 poäng
-
Hur tänker du dig att du ska kyla motorn på ett enklare sätt än men sjövatten i en liten segelbåt? Motorn sitter om det är en båt med segelbåtsdrev oftast under sittbrunnen i en slutet ljudisolerat utrymme. Numera kör man ofta med ett slutet system till motorn med sötvatten så blocket inte ska rosta sönder. Sötvattnet kyls i en värmeväxlare av sjövatten. Det finns färdiga ganska enkla system så du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Har man en båt med färskvattentank diskho och kanske dusch så kan man även koppla in en varmvattenberedare till systemet.2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
Du måste ha stora förståndsproblem..exakt som Boa. Jag kan segla inom en timme om jag vill för jag kan låna en segelbåt när jag så önskar. Vad vet ditt tomma huvud om i fall jag har motorbåt eller inte? Ditt jävla svammel är helt onödigt i denna tråd.2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
-
2 poäng
Denna tabell är inställd till Stockholm/GMT+01:00